Ce lampi cu semnale luminoase LED se folosesc pentru dirijare si avertizare trafic rutier?

Standarde europene pentru lampi semnalizare rutiera

Cat de puternice trebuie sa fie LED-urile folosite pentru semnalizarea luminoasa a lucrarilor in trafic? Standardul european EN 12352 defineste clasele optice in functie de tipul de lucrare la care vrei sa le folosesti (urban / national / autostrada). Informatiile au aplicabilitate practica ridicata, putand fi utilizare in caiete de sarcini si documentatii tehnice de catre autoritati, precum si de catre firme care fac lucrari pe drumurile publice.

In ce domeniu se folosesc lampile LED de semnalizare si avertizare trafic rutier

Standardul european EN 12352 specifica cerintele pentru dispozitivele luminoase electrice individuale, denumite „lampi de avertizare”, care emit lumina intermitenta, de culoare galbena (portocaliu - amber), utilizate pentru a avertiza, informa sau dirija participantii la trafic. Standardul specifica cerintele de performanta vizuala, structurala și operationala. Acest standard european nu se aplica dispozitivelor de iluminat care transmit mesaje prin mijloace suplimentare (de ex. panouri cu mesaje variabile - VMS) sau care transmit o instructiune obligatorie (de ex. semafoare) ori dispozitivelor carora li se aplica reglementarile pentru iluminarea vehiculelor.

Standardul european EN 12352

Acesta defineste clasele L2, L6, L7, L8 și L9, cu variantele G/L/M/H, ce reprezinta nivelurile de intensitate luminoasa si unghiurile de iluminare. De exemplu, litera G din L8G înseamna “Very low” (intensitate foarte scăzuta) – adica categoria de intensitate luminoasa cea mai mica din clasa L8. In aceeași logica: • L8L = Low ( intensitate scazuta) • L8M = Medium (intensitate medie) • L8H = High (intensitate ridicata). Detaliu util: L8G are intensitati luminoase reduse (de ordinul 25–100 cd – candeli) si este folosit pentru trafic la viteze mici (urban), pe când L8M/L8H se folosesc la viteze mult mai mari, respectiv cu vizibilitate pe distante mult mai mari.

Gasiti mai jos un tabel cu cele mai relevante clase din norma, care acopera majoritatea aplicatiilor – permanente sau temporare – utilizate in Uniunea Europeana.

Clase EN 12352 – parametri cheie pentru intensitate luminoasa

Clasa

Suprafata lampa (cm²)

Ø minim lampa (mm)

Unghi orizontal iluminare

Unghi vertical iluminare

Intensitate luminoasa minima ziua [cd]

Intensitate luminoasa maxima ziua [cd]

Dimming (reducere intensitate pe timp de  noapte)

L2H

≥ 18

48

±7°

±5°

150

1500

≈35%

L6

≥ 2×250

178,5

±10°

±5°

10

100

≈35%

L7

≥ 250

178,5

±10°

±5°

20

100

≈35%

L8G

≥ 250

178,5

±7,5°

±5°

25

100

≈35%

L8M

≥ 250

178,5

±7,5°

±5°

500

1500

≈35%

L8H

≥ 250

178,5

±7,5°

±5°

1500

5000

≈35%

L9M

≥ 700

298,6

±1,5°

±1,5°

2000

8000

≈35%

L9H

≥ 700

298,6

±1,5°

±1,5°

20000

40000

≈35%



             Aplicatii fixe – zone de lucru pe drumurile publice


             


                 Aplicatii temporare – zone de lucru pe drumurile publice


                 * doar lumina galbena


In continuare, va prezentam un ghid care va poate ajuta la alegerea corectă a lampilor LED în situatii diferite. Acest ghid nu reprezinta o transpunere oficiala a normei, ci o recomandare bazata pe experienta noastra si pe practica din unele tari ale Uniunii Europene.


Ghid orientativ de selecție – scenariu → clasa recomandata

Scenariu

Clasa (min–uzual)

Observatii

Urban / retea secundara

Lampi semnalizare

L2H / L6 / L7 / L8M

In funcție de optica folosita; L8M ofera intensitate suficienta.

Drumuri nationale / judetene

Lampi semnalizare

L8M / L8H

Pentru vizibilitate mai bună ziua, L8H este de preferat.

Autostrazi / drumuri expres

Lampi semnalizare

L9M / L9H

Intensitate mare; pentru lampile mari de avertizare se recomanda L9H.

Sageata luminoasă dirijare trafic semnalizare drumuri de mare viteza

Lampi semnalizare

mix: L8H + L9M

Ex.: 22ר200 L8H + 2ר300 L9H/L9M.

Lampi LED utilizate in semnalizarea rutiera - standarde europene